Als je vanaf Orsa, in Dalarna, de E45 verder naar het noorden volgt passeer je na een aantal kilometer de afslag naar Pilkalampinoppi. Pilkalampinoppi is een berg en bovenop die berg staat een van de weinige brandtorens die bewaard zijn gebleven.
Het systeem met brandtorens om bosbranden tijdig te ontdekken ontstond aan het einde van de 19de eeuw. Bosbouw werd steeds belangrijker en ook de waarde van het bos steeg. Het was daarom belangrijk om een bosbrand tijdig te zien voordat deze al te grote schade kon aanrichten. In het begin gebruikte men bergtoppen en hoge bomen als uitkijkpunt. Maar na een tijdje vond men dit te bewerkelijk. Iedere keer in een hoge boom klimmen en rondkijken of blootgesteld aan de elementen op een bergtop staan is niet bepaald handig. Daarom begon men na verloop van tijd brandtorens te bouwen. Een brandtoren bood beschutting aan de waarnemer en stak hoog boven de omgeving uit. Rond 1940 was er een compleet netwerk van ongeveer 300 brandtorens ontstaan om de bossen te bewaken. Rond 1960 werd het systeem uitgefaseerd en werd het werk steeds meer overgenomen door vliegtuigen. In de loop der tijd zijn veel brandtorens afgebroken of vervallen.
De brandtoren op Pilkalampinoppi is gebouwd in 1889 na de grote bosbrand in 1888 waarbij een groot deel van het bos in de regio verloren ging. De brandwachten moesten ieder uur tussen 5 uur ‘s ochtends en 7 uur ‘s avonds de toren in klimmen en rondkijken over het bos. De toren had een telefoonverbinding met onder andere Orsa en Hamra. De brandwachten waren doorgaans vrouwen. Ze hielden een dagboek bij over wat er zo al gebeurde, ook leerden zij het weer voorspellen aan de hand van de tekenen in de natuur. De toren was in gebruik tot 1950.
Het interieur van het huisje is nog in oorspronkelijk staat. Als je er een kijkje neemt krijg je een goede indruk van hoe het er vroeger aan toe ging. Het huisje en de brandtoren zijn gratis te bezoeken.
Als de afslag naar Pilkalampinoppi neemt rij je ongeveer 10 kilometer over onverharde boswegen. Uiteindelijk bereik je de parkeerplaats. Vanaf daar is het nog een 200 meter steile klim naar de top.